Hoeveel stappen moet ik dagelijks zetten?

Fitcue_Stappen

Als hardloper zet ik gemiddeld ongeveer 23.000 stappen per dag. En da’s natuurlijk best veel. Op dagen waarop ik niet loop (dat is één dag) tik ik overigens vrij gemakkelijk 10.000 stappen weg. Dat komt ook omdat ik een hond heb, waarmee ik op een dag al snel een uur wandel. Een tijdje terug ‘moest’ ik van mezelf dagelijks minimaal 10.000 (of zelfs 11.000 stappen) halen. Dat heb ik nu (gelukkig) kunnen loslaten. Maar: hoeveel stappen is nu eigenlijk ‘gezond’?

IEDERE DAG 10.000 STAPPEN?

Kijk. Dat bewegen gezond is weten we allemaal. Vaak wordt de ‘10.000 stappen-norm’ gehanteerd. Dat is een mooi rond getal en is ooit, in de jaren ’60 bedacht door Japanners om de bevolking meer te laten bewegen. 10.000 stappen per dag staat gelijk aan het lopen van 7 à 8 kilometer. Als je 5 kilometer per uur wandelt, dan ben je ongeveer 1,5 uur bezig om de 10.000 stappen te halen. Voor veel mensen werkt dat best een beetje ontmoedigend. Vooral als je een zittend beroep hebt. 

In een onderzoek (uitgevoerd bij vrouwen van gemiddeld 72 jaar) kwam naar voren dat de vrouwen die gemiddeld 2700 stappen per dag zetten, de grootste kans hadden om te overlijden. (275 vrouwen overleden namelijk in de 4 volgende jaren). Degenen die gemiddeld 4400 stappen per dag liepen hadden al een 41% lager risico op overlijden. Daarna bleek dat hoe meer stappen de vrouwen per dag zetten, hoe ouder zij gemiddeld werden. Maar: er bleek óók dat het zetten van meer dan 7500 stappen per dag géén extra gezondheidsvoordelen opleverde.

DE BEWEEGRICHTLIJN VERSUS 10.000 STAPPEN

In Nederland bestaat de Beweegrichtlijn. Daarin wordt nergens gerept van 10.000 stappen op een dag. Wél wordt er geadviseerd om wekelijks 150 minuten matig tot intensief te bewegen. Dat komt neer op 30 minuten per dag. Door matig tot intensief te bewegen gaat je hart sneller kloppen en dat brengt de doorbloeding op gang. Dat is onder andere belangrijk om de aderen, het hart en de longen in conditie te houden.

Lopen is overigens absoluut goed voor je. Bewegen is goed. Meer bewegen is beter. De grootste gezondheidswinst is te behalen door mensen met een zittend bestaan (een klein beetje) in beweging te krijgen.

KOM (REALISTISCH) IN BEWEGING

Kijk. 10.000 stappen op een dag zetten is geweldig. Maar: van 2500 stappen naar 5000 stappen op een dag is óók geweldig. Staar je niet blind op het ‘moeten’ behalen van 10.000 stappen op een dag. Beweeg meer dan voorheen, en je komt al een heel eind. Stel jezelf kleine, realistische en haalbare doelen. En alle stappen tellen meer.

Een goede verdeling is bijvoorbeeld om dagelijks ongeveer 5.000 stappen te zetten tijdens je normale activiteiten. Als je dan ook nog eens 30 minuten matig intensief beweegt, mag je er 3.000 stappen bij optellen. Dit kan een half uurtje stevig wandelen zijn. Maar ook fietsen of zwemmen is goed. Wat je kiest maakt niet uit, zo lang je hartslag en ademhaling er maar van omhoog gaan. Je kunt ook kiezen voor zwaar intensieve beweging in plaats van matig intensief.

Beter staan dan zitten,
beter lopen dan stilstaan,
beter joggen in plaats van lopen
en beter hardlopen dan joggen.”

– Ulf Ekelund (Cambridge University)

 

Heb jij moeite om in beweging te komen? Heb je een stok achter de deur nodig? Neem dan eens contact met me op om te zien wat ik voor je kan betekenen!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>