Q&A Hardlopen #1

Fitcue_qa-hardlopen-1

Ik krijg regelmatig vragen. Vaak gaan deze over hardlopen. Ik zette de meest gestelde hardloopvragen voor je op een rijtje.

1. HOE LANG LOOP JE?

Dat varieert enorm per training, maar hangt ook af van waarvoor ik train. Een minimale training is voor mij vaak 10 kilometer. Gemiddeld genomen heb ik het afgelopen jaar ongeveer 80 kilometer per week gelopen. Ik loop 6 keer per week.

2. WAT EET JE VOOR HET LOPEN?

Vaak loop ik nuchter. Ik loop ’s ochtends en ontbijt moet bij mij minimaal een uur, tot anderhalf kunnen zakken omdat ik er anders last van krijg. Daarbij kan ik rustige duurlopen (tot een kilometer of 15) prima op nuchtere maag doen. Dat geldt eigenlijk ook voor trainingen op een iets hoger tempo. Wanneer ik een echt lange duurloop doe, óf een pittige intervaltraining voor de boeg heb, eet ik 2 witte boterhammen met aardbeienjam. Stroop kan ook.

3. WELK SPORTHORLOGE HEB JE?

Ik heb de Garmin Fenix S6 pro. Hiervoor had ik een Forerunner 235.

4. DOE JE OOK KRACHTTRAINING NAAST HET HARDLOPEN?

Ja. Ik doe al een aantal jaar aan krachttraining. Ik heb periodes gehad waarin ik dit minimaal 3x per week deed, maar toen liep ik 4 of 5 dagen hard. Tegenwoordig doe ik 1x per week krachttraining (mits de sportscholen open zijn). De focus ligt voor mij niet op ‘zware’ trainingen (ik gebruik mijn benen liever voor het hardlopen). Ik doe veel functional en plyometrische trainingen (explosief trainen, door bijvoorbeeld te springen). Waarom? Omdat ik het leuk vind en het goed is voor mijn core en balans. Nu de sportscholen dicht zijn, doe ik meerdere keren per week thuisworkouts met powerbands en probeer ik extra aandacht te geven aan stretchen.

5. OP WELKE SCHOENEN LOOP JE?

Ik train het liefst op de Nike Zoom Fly 3. Ik heb steeds 2 paar gehad die ik afwisselde. Ik sta echter ook te popelen om te gaan trainen op de Air Zoom Tempo Next%. Ik heb (héél!) veel schoenen geprobeerd maar Nike is het enige merk waarop ik fijn loop.

6. WAT IS JE FAVORIETE AFSTAND?

Marathon. Zonder twijfel. Dat moment dat je over de finish komt is onbeschrijflijk.

7. WAAR TRAIN JE OP DIT MOMENT VOOR?

Gha. Op het moment van schrijven zit ik éven met een blessure waarvan ik hóóp dat ie snel weer verdwenen is. Ik wil (uiteraard) weer gaan trainen voor de marathonafstand.

8. HOE PLAN JIJ ALLES IN?

Ik zei het al. Ik ben een ochtendloper. Dat betekent dat ik (óók in de winter) regelmatig om 6.30 uur de deur uitga wil ik op tijd op mijn werk zijn. In het weekend ga ik uiteraard iets later, maar ook dan ben ik vóór 10 uur ’s ochtends eigenlijk altijd wel de deur uit. En hardlopen gaat bij mij voor alles, dus als ik werkafspraken maak, dan graag vanaf 10 uur ’s ochtends. Hardlopen zorgt onder andere voor ontspanning. Ik ben geen blij mens als mijn hoofd niet leeg is, maar ik ben óók niet productief als ik zonder beweging van mijn bed de auto naar mijn werk in zou duiken. Ook sociale afspraken in het weekend moeten maar even wachten tot ik klaar ben met lopen. Dat klinkt hard, maar ik zet mezelf toch echt op de eerste plek.

9. WELKE HARDLOOPLEGGINGS HEB JIJ? 

Ik zweer al jaren bij leggings van Lululemon. Mijn favoriet is deze. Ik hou van cropped leggings (zelfs in de winter). Ook de ‘Speed up’ tight en de ‘fast and free’ zijn bij veel lopers favoriet. Ik heb ze beiden, maar bij mij zakken ze vrij snel af. Ik draag tegenwoordig een Size 4.

Als het om shorts gaat, dan is mijn favoriet er één van Sweaty Betty, en ook Tracksmith draag ik graag.

10. LUISTER JE PODCASTS OF MUZIEK EN WAARMEE?

Nee, ik luister geen podcasts en jawel; ik luister absoluut muziek. Benieuwd naar wat ik dan luister? Ik maakte een top 15 van mijn meest geluisterde muziek in 2020. Ik heb jaren een koptelefoon (de ‘Urbanears van Hellas’) gehad. Deze doet het nog steeds. Tegenwoordig kan ik niet meer zonder de Powerbeats Pro. Tijdens een wedstrijd kan ik deze connecten met mijn horloge, zodat ik muziek kan luisteren en mijn handen vrij heb (en ook zo min mogelijk bagage meesleep).

Heb jij nog een vraag? Stel hem dan gerust!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>