Stoppen met roken. Ook jij kan het.

Fitcue_Stoppen_met_roken

Van mijn 15e tot mijn (bijna) 30e heb ik gerookt. En flink ook, want ik pafte zo’n pakje (20 sigaretten) per dag weg. Inmiddels ben ik ruim 4 jaar gestopt. En als ik het kan, kan jij het ook.

FEITEN

In 2019 rookte iets meer dan één op de vijf (21,7%) Nederlanders van 18 jaar en ouder. Ongeveer driekwart van deze rokers rookt dagelijks (15,8%). Het aantal rokers is de afgelopen jaren gedaald. In 2014 rookte nog 25,7% van de bevolking. Gelukkig maar.

Een héél groot gedeelte van de rokers wil stoppen met roken. Maar liefst 80%. Ieder jaar voegen ruim 1 miljoen rokers de daad bij het woord en doen één of meerdere stoppogingen. In 2019 heeft 32,8% van de rokers een serieuze stoppoging ondernomen (stopte langer dan 24 uur). De meeste rokers hebben meerdere pogingen nodig voordat het hen lukt om definitief te stoppen. Dat is ook niet zo gek, want roken is een verslaving.

“ROKERS LEVEN 5 TOT 10 JAAR KORTER”

Dat roken slecht is voor de gezondheid, weten we allemaal. Roken is nog steeds de belangrijkste leefstijlfactor waardoor mensen ziek worden of overlijden. Roken is nog slechter dan ongezonde voeding, of te weinig bewegen. In Nederland overlijden jaarlijks bijna 20.000 mensen aan de gevolgen van roken. Een roker leeft gemiddeld zelfs 5 tot 10 jaar korter dan een niet-roker.

STOPADVIES

Tijdens mijn opleiding tot Leefstijlcoach heb ik de mogelijkheid gekregen om gekwalificeerd stoppen met roken coach te worden. En die kans heb ik aangegrepen.

Het is belangrijk dat zorgverleners op zijn minst een stopadvies geven met betrekking tot roken. Dat staat in de Richtlijn behandeling tabaksverslaving. Je denkt misschien dat zo’n advies geen zin heeft, maar niets is minder waar. 67% van de rokers stopt naar aanleiding van zo’n advies.

VERGOEDING

Tegenwoordig wordt stoppen met roken volledig vergoed uit de basisverzekering. Dat betekent dat je geen eigen risico meer betaalt. Wel moet je aan een paar voorwaarden voldoen. Zo moet je in ieder geval begeleiding zoeken bij een erkende coach. Dan krijg je ook medicatie (ook de vrij verkrijgbare) vergoed door je verzekering. Sommige verzekeringen vergoeden 1x per jaar een coach, andere weer 100%. Wil je weten hoe dit voor jouw verzekering zit? Kijk dan hier.

IK STOP!

Ik stopte ooit eerder met roken. Ik was een jaartje of 20 en had een vriendje die niet rookte. Ik ben toen voor een periode van 2 jaar gestopt. Dat deed ik toen, ‘Cold Turkey’ aan de hand van het boek van Allen Carr: stoppen met roken. Na 2 jaar begon ik mondjesmaat weer te roken. Het begon bij ‘gezellige’ uitjes. Regelmatig ging ik met een vriendin naar de sauna. Een sigaretje hoorde er na de lunch bij. Al snel was ik weer terug bij af.

In 2016 was ik er (echt) klaar mee. Ik sportte 5 á 6 dagen in de week, waarvan enkele dagen op een hoge intensiteit. Ik stond dan te hijgen als een idioot. Het ging, voor mijn gevoel, ook nergens meer over want het eerste dat ik deed als ik de sportschool uit kwam, was een sigaret opsteken. Ik begon me af te vragen hoeveel meer ik uit mijn trainingen zou kunnen halen, als ik zou stoppen. Daarbij moest ik in september dat jaar geopereerd worden. Ook ik kreeg dus te maken met dat stopadvies. En zo geschiedde. Ik stopte met roken op 1 juli 2016.

 COLD TURKEY & AFKICKVERSCHIJNSELEN

Ook hier stopte ik weer ‘Cold Turkey’. Ik ben dus gestopt zonder begeleiding, zonder medicatie of NVM (Nicotine Vervangende Middelen). Vond ik het makkelijk? Eerlijk gezegd? Best wel. Mijn motivatie om te stoppen was enorm. Een gezonde leefstijl werd, ook toen, al steeds belangrijker voor me. Wel kreeg ik last van afkickverschijnselen. Zo was ik chagrijnig, prikkelbaar en sliep ik verschrikkelijk slecht. Hier had ik met name de eerste week flink last van. Ik had nog het meest last van slapeloosheid. Om 4.00 uur ’s nachts was ik klaarwakker. In die week ben ik van ellende maar opgestaan (en het huis gaan poetsen), om later op de dag doodmoe te zijn. Ik weet nog dat ik chagrijnig riep: ‘Als ik niet normaal kan slapen, ga ik wel weer roken!’ Daar meende ik niets van.

“ALS IK NIET NORMAAL KAN SLAPEN, GA IK WEL WEER ROKEN!”

Wat ik me ook nog goed kan herinneren is dat ik gék werd van geluiden. Met name gekletter van pannen, bestek en keukenkastjes. Ook kwam ik in ontzettend veel situaties terecht waarin ik normaal gesproken een sigaretje zou opsteken: na het eten, voor het boodschappen doen, na het boodschappen doen, voordat ik de auto instap, als ik uit de auto stap, en gá zo maar door. Heel soms heb ik nog steeds zo’n momentje. Dat is dan echt een flits van een gedachte, die ook weer binnen no-time verdwenen is. Maar, na die eerste week werd alles beter.

DE ULTIEME VOORDELEN VAN NIET ROKEN

Als jij als roker denkt dat je smaak- en reukpupillen in orde zijn, dan haal ik je bij deze uit die droom. ECHT NIET! Als roker dacht ik altijd dat er niets mis was met mijn smaak- en reukvermogen. Boy, was I wrong! Met name mijn reukvermogen is denk ik tienvoudig keer zo sterk, dan toen ik rookte. En echt. Rokers: als jullie dénken dat niet rokers niet kunnen ruiken dat jullie ‘stiekem’ hebben gerookt, dan haal ik je bij deze ook uit die droom. Roken stinkt. Echt. Enorm.

Naast het feit dat mijn reuk- en smaakvermogen zijn verbeterd, is stoppen met roken ook goed voor mijn portemonnee. Niet dat ik nu een immense spaarrekening heb, maar ik kan nu des te meer uitgeven aan hardloopkleding…

Tot slot is het (letterlijk) een verademing om geen ‘blokkade’ op mijn longen te ervaren, of een rokershoest te hebben. Het is heerlijk om tijdens trainingen voluit te kunnen gaan. Ik heb overigens nooit een porseleinen huid gehad, maar ook deze is er enorm op vooruit gegaan sinds ik gestopt ben.

MIJN TIPS VOOR JOU

Overweeg je om te stoppen met roken? YOU GO! Ik geef je een paar tips mee, om je misschien net dat extra zetje te geven:

  • Bedenk voor jezelf (en zet dit op papier) waarom stoppen voor jou belangrijk is.
  • Je hoeft het niet alleen te doen. Informeer je omgeving en zoek een coach.
  • Kies een stopdatum. Bedenk ook wat je met eventueel overtollige sigaretten of tabak doet.
  • Bedenk een plan voor moeilijke momenten. Tip: wacht bij trek 5 minuten en zoek in de tussentijd afleiding. Eet iets, poets je tanden of schakel hulp in.
  • Rokers denken vaak in ‘alles of niets’. Heb je toch een keer een sigaret gerookt? Zie dit dan niet als een complete terugval. Gebruik dit moment om een volgende keer van te leren.
  • Je mág experimenteren. Maanden als Stopober zijn hier ideaal voor.
  • Beloon jezelf! Doen!

Ik ben nieuwsgierig. Heb jij wel eens gerookt? Of overweeg je te stoppen? Neem vrijblijvend contact met me op, om te bespreken wat ik mogelijk voor je kan betekenen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>